Cílem následujících doporučení je podpořit studující a zaměstnance a zaměstnankyně Univerzity Karlovy, aby pro cestování do školy a do práce využívali udržitelné způsoby dopravy (chůze, jízda na kole, hromadná doprava, příp. car-pooling). Doporučení zohledňují nejen podmínky města Prahy, ale i Plzně či Hradce Králové:
V případě umístnění fakulty či pracoviště na dobře dostupném místě je jednou z možností dopravování chůze přispívající ke zdravému životnímu stylu. Důležitá je dobře značená pěší zóna nebo jinak bezpečně vymezené možnosti pro chůzi (podchod, lávka, stezka atd.). V případě nevyhovujících podmínek pro chůzi, může zaměstnavatel vytvořit lepší podmínky pro pěší např. lobováním za zlepšení infrastruktury pro chodce. Studující a zaměstnanci a zaměstnankyně mohou být motivováni k chození do práce např. vyhlášením soutěže nebo realizací teambuildingu.
Pro snadnou orientaci a výběr vhodných pěších tras mohou posloužit obvyklé navigační aplikace. O rozvoj těchto tras se univerzitní města Praha, Plzeň a Hradec Králové zasazují a nabízejí vlastní mapové podklady, většinou doplněné o cyklistické trasy. Díky umístění části univerzitních budov v pěších zónách měst je chůze preferovaným dopravním módem v kampusu a mezi budovami.
Dopravním prostředkem prospěšným nejen životnímu prostředí, ale i zdraví je kolo. Podmínkou tohoto způsobu dopravy je však existence vhodných cyklistických tras, které by studující a zaměstnanci a zaměstnankyně mohli bezpečně využívat (viz např. Městem na kole). Pro posílení zájmu o využívání kola jako dopravního prostředku vytváří UK vhodné podmínky a infrastrukturu, jako jsou uzamykatelné stojany či přístřešky na kola, šatny a sprchy v univerzitních budovách či možnost zapůjčení univerzitního kola. Tento benefit je zaměstnancům a zaměstnankynín k dispozici na rektorátu UK, kde je připraven omezený počet elektrokol.
Univerzita též podporuje již existující výzvy k rozvoji cyklistiky, jako je např. Do práce na kole či Evropský týden mobility (viz níže).
Studující a zaměstnanci a zaměstnankyně jsou ve volbě zdravé a environmentálně šetrné dopravy podporováni i skrze univerzitní benefity, ke kterým patří průkaz ISIC či karta MultiSport. Společnosti Rekola a Nextbike, operující v Praze a Hradci Králové, na tyto benefity reagují a uživatelům umožňují využití svých služeb se slevou či dokonce zdarma (podmínky k nalezení na webových stránkách společností). Propojení mezi cyklistikou a veřejnou hromadnou dopravou pak představuje pražská Lítačka, se kterou lze u sdílených kol využít volné jízdy.
Praha, Plzeň i Hradec Králové jsou města s dobře fungující sítí veřejné dopravy a není tedy problém se do školy či do práce dopravit prostředky městské hromadné dopravy. Klíčovým faktorem je přehledný a srozumitelný informační systém o dopravních službách. K ochotě využít MHD dále přispívá kvalita samotných vozů veřejné dopravy. I v tomto případě může univerzita lobbingem na úrovni města přispět ke zlepšení stavu. Další motivací ze strany zaměstnavatele může být finanční dotace na jízdenky veřejné dopravy.
Využití veřejné dopravy se neomezuje pouze na krátké vzdálenosti ve městě, ale slouží i k překonávání delších tras. Stoupá trend služební cesty, stáže či zahraniční pobyty absolvovat pozemní dopravou, vyhnout se letům a tím omezit svou uhlíkovou stopu. Na ukotvení tohoto principu do provozu univerzity se intenzivně pracuje.
Car-pooling funguje na principu sdílení cest v automobilech tak, aby více lidí využilo pro stejnou cestu jeden automobil a ten byl maximálně obsazený. Díky většímu počtu lidí v jednom vozidle snižuje car-pooling náklady na cestování jednotlivce, jako např. náklady na palivo a mýtné. Z pohledu udržitelnosti je car-pooling však především ekologičtější a udržitelnější způsob cestování, neboť sdílené jízdy snižují znečištění ovzduší, emise oxidu uhličitého, dopravní zácpy na silnicích a potřebu parkovacích míst. Právě nedostatek parkovacích míst je především v centru měst stálou výzvou. Pomoci může správa parkovišť, která dohlíží například na to, aby při parkování byli upřednostněni zaměstnanci a zaměstnankyně dojíždějící z větší dálky bez možnosti využití veřejné dopravy, nebo právě car-poolingová vozidla. Další způsob úlevy může být snížení či odpuštění poplatků za parkování účastníkům spolujízdy, to však lze uskutečnit primárně pro budovy umístěné mimo centrum města. V centru Prahy, Plzně a Hradce Králové je potřeba zaměstnance a zaměstnankyně a studující motivovat především k využívání alternativních dopravních prostředků.
Car-pooling může být organizován prostřednictvím online tržišť či webových stránek pro hledání spolucestujících, kde řidiči a pasažéři mohou najít vhodnou jízdu a sdílet náklady na cestování. Právě zde mohou zaměstnavatelé přispět a podpořit vyhledávání partnerů pro spolujízdu prostřednictvím rezervačního systému. Ideální spolujezdci mají podobnou pracovní dobu a bydlí blízko sebe, či alespoň po cestě.
Dalším záchytným bodem pro dojíždějící zaměstnance a zaměstnankyně a studující jsou nová parkoviště P+D (Park and Drive). Jde o označení parkovišť určených pro zaparkování vozidel, jejichž řidiči pokračují do centra města buď jako spolujezdci v jiném vozidle či veřejnou dopravou. Parkoviště mohou obsahovat také dobíjecí stanice pro elektromobily, případně stojany pro úschovu jízdních kol.
Evropský týden mobility je kampaň Evropské komise, která se každoročně koná v termínu 16.–22. září. Cílem je zvýšit povědomí občanů o udržitelné mobilitě, upozornit na problémy v dopravě a hledat řešení šetrná ke klimatu a životnímu prostředí. Vítané jsou všechny aktivity na podporu veřejné dopravy, chůze, cyklistiky i dalších forem aktivní a udržitelné městské mobility. Může jít o organizované pěší procházky nebo cyklojízdy městem, akce a hry uspořádané v ulicích či vzdělávací workshopy.
Mezinárodní den bez aut se slaví každoročně 22. září a je součástí ETM. Akce má poukázat na přijatelnější způsoby dopravy a podpořit omezování městského automobilismu.
Výzva Do práce na kole je dlouholetý projekt spolku Auto*Mat na podporu městské cyklistiky a dalších druhů aktivní a udržitelné dopravy (chůze, běh).
Harmonogram roku:
Zářijová výzva: 16.-29. září 2024 (registrace otevřena od 15. 07. 2024)
Výzva Do školy na kole běží od 01. do 31. května v rámci Květnové výzvy a cílem je motivovat co nejvíce studujících, aby jako dopravní prostředek po městě používali jízdní kolo, koloběžku nebo jakoukoli udržitelnou formu dopravy včetně běhu a chůze. Do školy na kole je celorepublikovou výzvou pro studující od 16 let.
Cílem projektu Výzva 10 000 kroků je motivovat k pravidelné aktivitě vykonané po svých vlastních nohou, a to alespoň po dobu jednoho měsíce. Výzva 10 000 kroků pracuje s magickou hranicí deseti tisíc, což zhruba odpovídá 7,5 kilometru. Aktivitu je možné v rámci výzvy monitorovat na jakémkoliv zařízení a následně ji účastníci v podobě printscreenu nahrávají do svého profilu. Od podzimu 2022 je možné využít také nové aplikace 10 000 kroků, která je dostupná zdarma. Každý kilometr je bodově ohodnocen, přičemž je zohledněn věk účastníka a jeho BMI.
Ing. Lenka Henebergová
Členka kolegia rektorky pro sociální záležitosti a udržitelný rozvoj
Mgr. Ing. Nikola Rusová
Manažerka udržitelného rozvoje