Mobilita ****************************************************************************************** * Enviromentálně šetrné způsoby dopravy za studiem či do zaměstnání ****************************************************************************************** Cílem následujících doporučení je podpořit studující a zaměstnance a zaměstnankyně Univerz pro cestování do školy a do práce využívali udržitelné způsoby dopravy (chůze, jízda na ko doprava, příp. car-pooling). Doporučení zohledňují nejen podmínky města Prahy, ale i Plzně Králové: *========================================================================================= * Chůze *========================================================================================= V případě umístnění fakulty či pracoviště na dobře dostupném místě je jednou z možností do chůze přispívající ke zdravému životnímu stylu. Důležitá je dobře značená pěší zóna nebo j vymezené možnosti pro chůzi (podchod, lávka, stezka atd.). V případě nevyhovujících podmín může zaměstnavatel vytvořit lepší podmínky pro pěší např. lobováním za zlepšení infrastruk Studující a zaměstnanci a zaměstnankyně mohou být motivováni k chození do práce např. vyhl nebo realizací teambuildingu. Pro snadnou orientaci a výběr vhodných pěších tras mohou posloužit obvyklé navigační aplik těchto tras se univerzitní města Praha, Plzeň a Hradec Králové zasazují a nabízejí vlastní většinou doplněné o cyklistické trasy. Díky umístění části univerzitních budov v pěších zó chůze preferovaným dopravním módem v kampusu a mezi budovami. *========================================================================================= * Cyklistická doprava *========================================================================================= Dopravním prostředkem prospěšným nejen životnímu prostředí, ale i zdraví je kolo. Podmínko dopravy je však existence vhodných cyklistických tras, které by studující a zaměstnanci a mohli bezpečně využívat (viz např. Městem na kole [ URL "https://mapa.prahounakole.cz/"] ) zájmu o využívání kola jako dopravního prostředku vytváří UK vhodné podmínky a infrastrukt uzamykatelné stojany či přístřešky na kola, šatny a sprchy v univerzitních budovách či mož univerzitního kola [ URL "https://sustain.cuni.cz/SUS-149.html"] . Tento benefit je zaměst zaměstnankynín k dispozici na rektorátu UK, kde je připraven omezený počet elektrokol. Univerzita též podporuje již existující výzvy k rozvoji cyklistiky, jako je např. Do práce kole [ URL "https://dopracenakole.cz/"] či Evropský týden mobility [ URL "https://www.mzp. evropsky_tyden_mobility"] (viz níže). Studující a zaměstnanci a zaměstnankyně jsou ve volbě zdravé a environmentálně šetrné dopr i skrze univerzitní benefity, ke kterým patří průkaz ISIC či karta MultiSport. Společnosti Nextbike, operující v Praze a Hradci Králové, na tyto benefity reagují a uživatelům umožňu služeb se slevou či dokonce zdarma (podmínky k nalezení na webových stránkách společností) cyklistikou a veřejnou hromadnou dopravou pak představuje pražská Lítačka [ URL "https://p k-cestovani/sdilena-kola/"] , se kterou lze u sdílených kol využít volné jízdy. *========================================================================================= * Veřejná doprava *========================================================================================= Praha, Plzeň i Hradec Králové jsou města s dobře fungující sítí veřejné dopravy a není ted se do školy či do práce dopravit prostředky městské hromadné dopravy. Klíčovým faktorem je srozumitelný informační systém o dopravních službách. K ochotě využít MHD dále přispívá kv vozů veřejné dopravy. I v tomto případě může univerzita lobbingem na úrovni města přispět stavu. Další motivací ze strany zaměstnavatele může být finanční dotace na jízdenky veřejn Využití veřejné dopravy se neomezuje pouze na krátké vzdálenosti ve městě, ale slouží i k delších tras. Stoupá trend služební cesty, stáže či zahraniční pobyty absolvovat pozemní d se letům a tím omezit svou uhlíkovou stopu. Na ukotvení tohoto principu do provozu univerz pracuje. *========================================================================================= * Car-pooling a dojíždění autem *========================================================================================= Car-pooling funguje na principu sdílení cest v automobilech tak, aby více lidí využilo pro jeden automobil a ten byl maximálně obsazený. Díky většímu počtu lidí v jednom vozidle sni pooling náklady na cestování jednotlivce, jako např. náklady na palivo a mýtné. Z pohledu je car-pooling však především ekologičtější a udržitelnější způsob cestování, neboť sdílen znečištění ovzduší, emise oxidu uhličitého, dopravní zácpy na silnicích a potřebu parkovac Právě nedostatek parkovacích míst je především v centru měst stálou výzvou. Pomoci může sp která dohlíží například na to, aby při parkování byli upřednostněni zaměstnanci a zaměstna z větší dálky bez možnosti využití veřejné dopravy, nebo právě car-poolingová vozidla. Dal může být snížení či odpuštění poplatků za parkování účastníkům spolujízdy, to však lze usk pro budovy umístěné mimo centrum města. V centru Prahy, Plzně a Hradce Králové je potřeba a zaměstnankyně a studující motivovat především k využívání alternativních dopravních pros Car-pooling může být organizován prostřednictvím online tržišť či webových stránek pro hle spolucestujících, kde řidiči a pasažéři mohou najít vhodnou jízdu a sdílet náklady na cest mohou zaměstnavatelé přispět a podpořit vyhledávání partnerů pro spolujízdu prostřednictví systému. Ideální spolujezdci mají podobnou pracovní dobu a bydlí blízko sebe, či alespoň p Dalším záchytným bodem pro dojíždějící zaměstnance a zaměstnankyně a studující jsou nová p (Park and Drive). Jde o označení parkovišť určených pro zaparkování vozidel, jejichž řidič centra města buď jako spolujezdci v jiném vozidle či veřejnou dopravou. Parkoviště mohou o dobíjecí stanice pro elektromobily, případně stojany pro úschovu jízdních kol. *========================================================================================= * Kampaně, do kterých se UK může zapojit *========================================================================================= • Evropský týden mobility je kampaň Evropské komise, která se každoročně koná v termínu 16 Cílem je zvýšit povědomí občanů o udržitelné mobilitě, upozornit na problémy v dopravě a šetrná ke klimatu a životnímu prostředí. Vítané jsou všechny aktivity na podporu veřejné cyklistiky i dalších forem aktivní a udržitelné městské mobility. Může jít o organizovan nebo cyklojízdy městem, akce a hry uspořádané v ulicích či vzdělávací workshopy. • Mezinárodní den bez aut se slaví každoročně 22. září a je součástí ETM. Akce má poukázat přijatelnější způsoby dopravy a podpořit omezování městského automobilismu. • Výzva Do práce na kole je dlouholetý projekt spolku Auto*Mat na podporu městské cyklisti druhů aktivní a udržitelné dopravy (chůze, běh). Harmonogram roku: Lednová výzva: dva týdny v lednu Květnová výzva [ URL "https://sustain.cuni.cz/SUS-180.html"] : čtyři týdny v květnu Zářijová výzva [ URL "https://sustain.cuni.cz/SUS-182.html"] : dva týdny v září • Výzva Do školy na kole běží od 01. do 31. května v rámci Květnové výzvy a cílem je motiv studujících, aby jako dopravní prostředek po městě používali jízdní kolo, koloběžku nebo udržitelnou formu dopravy včetně běhu a chůze. Do školy na kole je celorepublikovou výzv od 16 let. • Cílem projektu Výzva 10 000 kroků [ URL "https://www.desettisickroku.cz/"] je motivovat aktivitě vykonané po svých vlastních nohou, a to alespoň po dobu jednoho měsíce. Výzva 1 pracuje s magickou hranicí deseti tisíc, což zhruba odpovídá 7,5 kilometru. Aktivitu je výzvy monitorovat na jakémkoliv zařízení a následně ji účastníci v podobě printscreenu n svého profilu. Od podzimu 2022 je možné využít také nové aplikace 10 000 kroků, která je zdarma. Každý kilometr je bodově ohodnocen, přičemž je zohledněn věk účastníka a jeho BM